Gå videre til hovedindholdet

Differentiering

Differentiering kan ifølge Klafki deles op i to hovedkategorier.

En ydre differentiering, som også kan ses som en elev differentiering. Eleverne opdeles i grupper efter hvilke forudsætninger de har (homogen sammensætning).

En indre differentiering, som kan ses som en differentiering af undervisningen. Eleverne opdeles i grupper hvor der er fokus på at hver elev har en individuel rolle (heterogen sammensætning).

I kravet om differentiering i erhvervs uddannelserne, er det ikke udspecificeret hvilken form for differentiering der er tale om. Hvis vi tager udgangspunkt i at alle elver skal blive så gode som de kan.

Kommentarer

  1. Den indre differentiering forstår jeg ikke helt. Kan du uddybe det lidt ?

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

YouTube

Hvem er jeg? Hvordan kan jeg bruge videoer i undervisningen? Den kan også findes her:

Tanker vedrørende digital læring og digital dannelse

Digital dannelse, omhandler kommunikation via digitale medier. Der drejer sig om at lære at eleverne at kommunikere med hinanden og resten af omverdenen på en hensigtsmæssig måde.

Videoer i undervisning

Dette indlæg omhandler hvilken didaktik der vedrører brug af videoer i undervisningen. Jeg prøver at forklare mine overvejelser i denne video: Videoer som denne kan sjældent stå alene, og bør derfor kombineres med andre metoder, for at fremme læring hos de lærende. At se en video fra ende til anden, frembringer ikke det samme som det gør at arbejde med indholdet i en video. Derfor kan det være en fordel at lave videoer som en del af en større opgave eller projektarbejde. Videoer kan både benyttes som videoer som skal ses som en del af undervisningen, men de kan også benyttes som et redskab for eleverne. Denne video kan ses her: