Gå videre til hovedindholdet

Differentiering

Differentiering kan ifølge Klafki deles op i to hovedkategorier.

En ydre differentiering, som også kan ses som en elev differentiering. Eleverne opdeles i grupper efter hvilke forudsætninger de har (homogen sammensætning).

En indre differentiering, som kan ses som en differentiering af undervisningen. Eleverne opdeles i grupper hvor der er fokus på at hver elev har en individuel rolle (heterogen sammensætning).

I kravet om differentiering i erhvervs uddannelserne, er det ikke udspecificeret hvilken form for differentiering der er tale om. Hvis vi tager udgangspunkt i at alle elver skal blive så gode som de kan.

Kommentarer

  1. Den indre differentiering forstår jeg ikke helt. Kan du uddybe det lidt ?

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

YouTube

Hvem er jeg? Hvordan kan jeg bruge videoer i undervisningen? Den kan også findes her:

Padlet

Padlet kan beskrives som en internetbaseret opslagstavle. Når der er oprettet en padlet, kan alle med det rigtige link, tilføje materiale. I min undervisning kan padlet bruges som hjælpemiddel til kollaborativ undervisning. Eleverne kan arbejde efter et fælles overordnet emne, og de kan hele tiden følge med i hvad de andre er noget frem til. En anden mulighed med padlet, er fælles brainstorm. For nogle elever kan det være svært at komme i gang med en opgave, og det kan muligvis hjælpe at arbejde sammen omkring nogle ideer. Padlet giver også mulighed for at alle der tilføjer materiale til opslagstavlen, kan være anonyme, hvilket kan give plads til elever der ellers ville holde sig tilbage, af frygt for at fejle. Alt i alt er padlet et godt værktøj som kan bruges i mange forskellige situationer. Det er nemt at bruge, både for lærer og elever.