Gå videre til hovedindholdet

1. Dag på Metropol

Dagen i dag omhandler dannelse og udvikling i samfundet.

Case opgave

Den teknologiske udvikling de seneste 10 år har medført enorme ændringer i den måde vi kommunikere på. Udbredelsen af internetopkoblede enheder, sammen med introduktionen af sociale medier, har givet uanede muligheder for at udveksle informationer på tværs af tid og sted.
Denne nye måde at udveksle informationer på, har givet en række fordele, i forhold til undervisning. Læring behøves ikke længere at tage udgangspunkt i, underviseren som formidler af informationer, da en langt større viden er frit tilgængelig på intetnettet.
Sammen med fordelene der er kommet med denne udvikling, er også kommet en række ulemper.
En konkret problematik som jeg oplever i min undervisning, er at eleverne kan opleve det uoverskueligt, når alt denne information er tilgængelig for dem hele tiden. Den første del af denne problematik kan bestå i hvor de skal  starte deres informationssøgning. Næste del består i en ukritisk tilgang til de informationer de finder.

I denne del af min case vil jeg undersøge hvordan jeg kan hjælpe mine elever til at sortere i de uanede mængder af information de har adgang til. Det omhandler:

  • Kildekritik
  • Overblik
  • Begrænse sig

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Differentiering

Differentiering kan ifølge Klafki deles op i to hovedkategorier. En ydre differentiering, som også kan ses som en elev differentiering. Eleverne opdeles i grupper efter hvilke forudsætninger de har (homogen sammensætning). En indre differentiering, som kan ses som en differentiering af undervisningen. Eleverne opdeles i grupper hvor der er fokus på at hver elev har en individuel rolle (heterogen sammensætning). I kravet om differentiering i erhvervs uddannelserne, er det ikke udspecificeret hvilken form for differentiering der er tale om. Hvis vi tager udgangspunkt i at alle elver skal blive så gode som de kan.

Padlet

Padlet kan beskrives som en internetbaseret opslagstavle. Når der er oprettet en padlet, kan alle med det rigtige link, tilføje materiale. I min undervisning kan padlet bruges som hjælpemiddel til kollaborativ undervisning. Eleverne kan arbejde efter et fælles overordnet emne, og de kan hele tiden følge med i hvad de andre er noget frem til. En anden mulighed med padlet, er fælles brainstorm. For nogle elever kan det være svært at komme i gang med en opgave, og det kan muligvis hjælpe at arbejde sammen omkring nogle ideer. Padlet giver også mulighed for at alle der tilføjer materiale til opslagstavlen, kan være anonyme, hvilket kan give plads til elever der ellers ville holde sig tilbage, af frygt for at fejle. Alt i alt er padlet et godt værktøj som kan bruges i mange forskellige situationer. Det er nemt at bruge, både for lærer og elever.

Feedback i fejlfinding

Eksempel fra min undervisning på elektrikeruddannelsen Eleverne skal producere en elektrisk styring, og i den forbindelse oplever de fleste elever fejl. Disse fejl betyder ofte at styringen ikke virker efter hensigten. Ved at give eleverne feedback i denne situation, i stedet for at give dem løsningen, kan man støtte elevernes lærerproces, da de her reflektere over deres fejl og mulige løsninger. Opstilling efter Hatties model Feed up "Du skal fremstille en elektrisk styring" Feed back "Du har lavet en elektrisk fejl i din styring" Feed forward "Brug forskellige farver ledninger, så du kan kende forskel på dem" Feedback ved hjælp af Google Forms Indlæser...