Gå videre til hovedindholdet

1. Dag på Metropol

Dagen i dag omhandler dannelse og udvikling i samfundet.

Case opgave

Den teknologiske udvikling de seneste 10 år har medført enorme ændringer i den måde vi kommunikere på. Udbredelsen af internetopkoblede enheder, sammen med introduktionen af sociale medier, har givet uanede muligheder for at udveksle informationer på tværs af tid og sted.
Denne nye måde at udveksle informationer på, har givet en række fordele, i forhold til undervisning. Læring behøves ikke længere at tage udgangspunkt i, underviseren som formidler af informationer, da en langt større viden er frit tilgængelig på intetnettet.
Sammen med fordelene der er kommet med denne udvikling, er også kommet en række ulemper.
En konkret problematik som jeg oplever i min undervisning, er at eleverne kan opleve det uoverskueligt, når alt denne information er tilgængelig for dem hele tiden. Den første del af denne problematik kan bestå i hvor de skal  starte deres informationssøgning. Næste del består i en ukritisk tilgang til de informationer de finder.

I denne del af min case vil jeg undersøge hvordan jeg kan hjælpe mine elever til at sortere i de uanede mængder af information de har adgang til. Det omhandler:

  • Kildekritik
  • Overblik
  • Begrænse sig

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Feedback i fejlfinding

Eksempel fra min undervisning på elektrikeruddannelsen Eleverne skal producere en elektrisk styring, og i den forbindelse oplever de fleste elever fejl. Disse fejl betyder ofte at styringen ikke virker efter hensigten. Ved at give eleverne feedback i denne situation, i stedet for at give dem løsningen, kan man støtte elevernes lærerproces, da de her reflektere over deres fejl og mulige løsninger. Opstilling efter Hatties model Feed up "Du skal fremstille en elektrisk styring" Feed back "Du har lavet en elektrisk fejl i din styring" Feed forward "Brug forskellige farver ledninger, så du kan kende forskel på dem" Feedback ved hjælp af Google Forms Indlæser...

Differentiering

Differentiering kan ifølge Klafki deles op i to hovedkategorier. En ydre differentiering, som også kan ses som en elev differentiering. Eleverne opdeles i grupper efter hvilke forudsætninger de har (homogen sammensætning). En indre differentiering, som kan ses som en differentiering af undervisningen. Eleverne opdeles i grupper hvor der er fokus på at hver elev har en individuel rolle (heterogen sammensætning). I kravet om differentiering i erhvervs uddannelserne, er det ikke udspecificeret hvilken form for differentiering der er tale om. Hvis vi tager udgangspunkt i at alle elver skal blive så gode som de kan.

YouTube

Hvem er jeg? Hvordan kan jeg bruge videoer i undervisningen? Den kan også findes her: