Gå videre til hovedindholdet

Problemstilling

Jeg oplever at mine elever nemt bliver distraheret af deres smartphone.
Jeg vil gerne undersøge hvordan jeg har fange elevernes opmærksomhed.

Eleverne har konstant adgang til resten af verden. Som underviser konkurrere jeg med verdens førende virksomheder, som Facebook, YouTube, SnapChat og Netflix om elevernes opmærksomhed.

Hvordan
Ved hjælp af variation i undervisningen, mange skift i løbet af dagen.

Produktet kan være et digitalt undervisningsforløb



Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Feedback i fejlfinding

Eksempel fra min undervisning på elektrikeruddannelsen Eleverne skal producere en elektrisk styring, og i den forbindelse oplever de fleste elever fejl. Disse fejl betyder ofte at styringen ikke virker efter hensigten. Ved at give eleverne feedback i denne situation, i stedet for at give dem løsningen, kan man støtte elevernes lærerproces, da de her reflektere over deres fejl og mulige løsninger. Opstilling efter Hatties model Feed up "Du skal fremstille en elektrisk styring" Feed back "Du har lavet en elektrisk fejl i din styring" Feed forward "Brug forskellige farver ledninger, så du kan kende forskel på dem" Feedback ved hjælp af Google Forms Indlæser...

Differentiering

Differentiering kan ifølge Klafki deles op i to hovedkategorier. En ydre differentiering, som også kan ses som en elev differentiering. Eleverne opdeles i grupper efter hvilke forudsætninger de har (homogen sammensætning). En indre differentiering, som kan ses som en differentiering af undervisningen. Eleverne opdeles i grupper hvor der er fokus på at hver elev har en individuel rolle (heterogen sammensætning). I kravet om differentiering i erhvervs uddannelserne, er det ikke udspecificeret hvilken form for differentiering der er tale om. Hvis vi tager udgangspunkt i at alle elver skal blive så gode som de kan.

Thinglink

Thinglink giver mulighed for at samle en række informationer, og præsentere dem for eleverne på en måde hvor de selv kan integrere. I min undervisning kan jeg bruge thinglink, som redskab til at formidle en sammenhæng mellem forskellige informationer. I eksemplet herunder benytter jeg et billede af et måleinstrument hvori der er gemt oplysninger om relevant lovgivning, til den pågældende måling. Der er også henvisning til en video hvor der forklares hvordan denne måling udføres. https://www.thinglink.com/scene/1179387582195171331 Samtidig kan thinglink også benyttes som et refleksionsværktøj for eleverne. I stedet for at jeg som underviser bruger thinglink som præsentationsværktøj, kan det samme projekt omkring måling på elinstallationer være en opgave eleverne skal løse. Eleverne kan få til opgave at fortage en række målinger og tage billeder af hvad de gør under vejs. Herefter kan eleverne lave en thinglink hvor de viser hvilke målinger de har lavet, hvordan de har gjort det...